10 Malam Terakhir

Sedar tak sedar, dah 21 hari kita berpuasa dan kita juga sudah berada pada 10 malam terakhir di mana antara salah satu malam ini akan ada malam Lailatul Qadar.

Malam Lailatul Qadar ini tersangatlah istimewa kerana pada waktu itu segala ibadah yang kita lakukan umpama pahala 1000 bulan iaitu 84 tahun. Dan ia hanya muncul sekali pada malam nombor ganjil di akhir bulan puasa ini.

Rasulullah SAW pernah bersabda, “Carilah di sepuluh hari terakhir, jika tidak mampu maka jangan sampai terluput tujuh hari sisanya.” (HR Bukhari & Muslim).

Saidatina Aishah (RA) berkata bahawa Nabi bersabda: Carilah Lailatul Qadr pada malam bernombor ganjil pada sepuluh malam terakhir Ramadan (Bukhari).

Baginda bersabda: “Sesiapa yang sembahyang pada malam Qadar (Lailatul Qadar) dengan penuh keimanan dan harapan untuk mendapat ganjarannya, maka semua dosa-dosa sebelum ini akan diampunkan.” (Bukhari dan Muslimdari Abu Hurairah).

Jadi, kita boleh lakukan apa-apa pun ibadah pada malam tersebut seperti berzikir, solat sunat, tadarus al-Quran dan lain-lain lagi ibadah yang baik kerana pahalanya tersangatlah besar jika ibadah yang kita lakukan itu pada malam Lailatul Qadar.

Rasulullah saw sendiri memaksa dirinya beribadah dengan penuh ketaatan dan bersungguh-sungguh dalam sepuluh malam terakhir, berbanding pada masa-masa yang lain.

Saidatina Aisyah (RA) memberitahu kita: “Selama sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan, Nabi (SAW) akan memperketat ikat pinggang dan menghabiskan malam dalam ibadah. Dia juga membangunkan keluarganya..” (Bukhari)

Kisah Rasulullah Mengalami Malam Lailatul Qadar

Ada satu kisah yang diriwayatkan mengenai Rasulullah SAW mengalami malam Lailatul Qadar. Mungkin anda dah dengar kisah ini. Tapi saya nak kongsikan kepada anda yang masih belum denagr kisah ini. Dalam sebuah kisah diceritakan bahawa Rasulullah SAW sedang duduk i’tikaf semalam suntuk pada hari-hari terakhir bulan suci Ramadhan. Para sahabat juga mengikuti apa yang dilakukan Rasulullah.

Ketika Rasulullah berdiri mengerjakan solat, para sahabat juga menunaikan solat. Ketika baginda menadahkan tangannya untuk berdoa, para sahabat pun bersama-sama mengaminkannya. Pada saat itu langit mendung tidak berbintang. Angin pun meniup tubuh-tubuh yang memenuhi masjid. Dalam riwayat tersebut disebutkan malam itu adalah malam ke-27 dari bulan Ramadhan.

Disaat Rasulullah SAW dan para sahabat sujud, tiba-tiba hujan turun dengan cukup derasnya. Masjid yang tidak beratap itu menjadi tergenang dek air hujan. Salah seorang sahabat ada yang ingin membatalkan solatnya dan ingin berteduh dan lari dari saf. Namun niatnya itu dibatalkan karena dia melihat Rasulullah SAW dan sahabat lainnya tetap sujud dengan khusuk tidak bergerak.

Air hujan pun semakin menggenangi masjid dan membasahi seluruh tubuh Rasulullah SAW dan para sahabatnya yang berada di dalam masjid tersebut. Akan tetapi, Rasulullah SAW dan para sahabat tetap sujud dan tidak berganjak sedikitpun dari tempatnya.

Baginda basah kuyup dalam sujud. Namun sama sekali tidak bergerak, seolah-olah baginda sedang asyik masuk ke dalam suatu alam lain dan melupakan segala-galanya. Baginda seperti sedang masuk ke dalam suatu alam keindahan. Baginda sedang diliputi oleh cahaya Ilahi.

Baginda Rasulullah SAW takut keindahan yang  disaksikan ini akan hilang jika beliau bergerak dari sujudnya. Beliau takut cahaya itu akan hilang jika beliau mengangkat kapalanya. Beliau terpaku lama sekali di dalam sujudnya. Beberapa sahabat ada yang tidak kuat menggigil kedinginan. Ketika Rasulullah SAW mengangkat kepala dan mengakhiri solatnya, hujan pun berhenti seketika.

Anas bin Malik, sahabat Rasulullah SAW bangun dari tempat duduknya dan berlari ingin mengambil pakaian kering untuk Rasulullah SAW. Namun beliau pun mencegahnya dan berkata “Wahai anas bin Malik, janganlah engkau mengambilkan sesuatu untukku, biarkanlah kita sama-sama basah, nanti juga pakaian kita akan kering dengan sendirinya”.

Anas pun duduk kembali dan mendengarkan dengan seksama cerita Rasulullah SAW mengapa begitu lama baginda bersujud. Masya Allah... Ternyata ketika hujan mulai turun tadi, disaat itu pula malaikat di bawah pimpinan Jibril AS turun dalam keindahan dan bentuk aslinya.

Mereka berbaris rapi dengan suara gemuruh tasbih dan tahmid mereka bergema di langit dan di bumi serta alam semesta saat itu dipenuhi dengan cahaya ilahi. Inilah yang membuat Rasulullah SAW terpaku menyaksikan keindahan dan cahaya yang sama sekali tidak pernah dilihat oleh mata. Gema tasbih dan tahmid malaikat yang tak pernah didengar oleh telinga dan suasana yang tidak pernah bisa dibayangkan oleh fikiran manusia.

Itulah Lailatul Qadar. Di malam itu, para malaikat dibawah pimpinan Jibril AS turun atas izin Allah SWT, mereka menebarkan kedamaian, keselamatan, kesejahteraan dan mengatur segala urusan, mereka menyampaikan salam sampai terbitnya fajar ke seluruh semesta alam. Saat mencapai puncak terakhir dari bulan Ramadhan kita akan mendapatkan pembebasan dari api neraka.

Pada malam-malam terakhir, para malaikat turun dari langit untuk menaburkan kasih sayang Allah SWT kepada para hambanya dan menyampaikan salam kepada kaum beriman hingga terbitnya fajar, itulah yang dinamakan Lailatul Qadar, malam yang lebih afdhal daripada seribu malam.

Istimewanya Malam Lailatul Qadar

Kalau anda nak tahu, malam Lailatul Qadar adalah malam kebesaran Allah SWT, malam keagunganNya, malam pengampunanNya, malam yang dimilikiNya untuk memberi maaf kepada para pembuat dosa dan menebarkan kasih sayang kepada para hambaNya.

Di langit ada kerajaan sangat besar yang mengatur dan mencatat segala amal manusia di muka bumi ini. Ketika para malaikat melihat kitab catatan amal manusia, mereka iri dengan amal yang hanya khusus dilakukan penduduk bumi di malam-malam Lailatul Qadar. Malaikat pun tidak ada yang dapat menirunya. Salah satu di antaranya adalah rintihan taubat para pembuat dosa yang kemudian diampuni segala dosa-dosanya.

Allah SWT berfirman dalam hadith qudsi : "Aku lebih suka mendengarkan rintihan para pembuat dosa ketimbang gemuruh suara tasbih. Karena gemuruh suara tasbih hanya menyentuh kebesaranKu, sedangkan rintihan para pembuat dosa menyentuh kasih sayangKu."

Jadi, sangat rugi jika anda tidak memunafaatkan malam yang sangat mulia ini kerana ia hanya muncul setahun sekali sahaja di bulan Ramadhan.

Amalan 10 Malam Terakhir

Ustazah Siti Nor Bahyah Mahmood ada menyampaikan bahawa Imam Makkah ada memberikan nasihat yang sungguh praktikal: untuk dilakukan oleh umat Islam pada 10 malam terakhir ini. Mungkin ada yang takut terlepas untuk beramal ibadah pada malam tu. Tapi, anda boleh lakukan rutin ini dalam 10 malam terakhir Ramadhan.

1. Sedekah RM1 setiap malam, jika ia jatuh pada malam Lailatul Qadar, bermakna seolah-olah anda bersedekah setiap hari selama 84 tahun.

2. Solat 2 rakaat setiap malam, jika ia jatuh pada malam Lailatul Qadar, bermakna anda solat setiap hari selama 84 tahun.

3. Baca Surah Al-Ikhlas 3 kali setiap malam, jika jatuh pada malam Lailatul Qadar, bermakna seolah-olah kita telah membaca seluruh Al-Quran setiap hari selama 84 tahun.

.

.

Jom lah kita sama-sama beramal di 10 malam terakhir ini supaya kita dapat pahala berganda. Mungkin ini satu-satunya yang dapat membantu kita di akhirat kelak. Siapa tahu kan?

Jangan lupa SHARE dengan sahabat lain ye supaya kita dapat berkongsi munafaat ini bersama-sama.

Dapatkan Ebook

'Knowledge Trading Version 2' Sekarang!

You have successfully subscribed to the newsletter

There was an error while trying to send your request. Please try again.

Ir Sofian will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.