Setiap orang mempunyai rezekinya yang tersendiri. Namun, bagaimana rezeki yang diperolehi itu mampu membawa keberkahan dalam hidup kita?

 

Bekerja Mencari Rezeki dengan Qona’ah

 

Salah satu kunci untuk mendapatkan rezeki yang berkah adalah dengan bekerja mencari rezeki dengan penuh qona’ah.

 

Apa itu Qona’ah?

 

Qana’ah menurut bahasa adalah merasa cukup atau rela. Manakala, menurut istilah ialah sikap rela menerima dan merasa cukup atas hasil yang diusahakannya serta menjauhkan diri dari dari rasa tidak puas dan perasaan kurang.

 

Orang yang memiliki sifat qana’ah ini memiliki pendirian bahwa apa yang diperoleh atau apa yang ada pada dirinya adalah kehendak Allah s.w.t.

ir-sofian-akademi-jl-doa-bersifat-qonaah-2

 

Mengapa penting untuk kita memiliki sifat qona’ah ini? Lebih-lebih lagi dalam mencari rezeki?

 

Sebagai seorang muslim, jika kita memiliki sifat qana’ah, kita akan selalu berlapang dada, berhati tenteram, merasa kaya dan cukup, dan bebas dari sikap tamak.

 

Secara tidak langsung, apabila kita mencari rezeki, kita akan sentiasa merasa cukup dengan pemberian yang Allah berikan kepada kita.

 

Selain itu, kita akan rasa tenteram dan tenang kerana mempasakkan keyakinan yang tinggi kepada Allah dan bergantung harap sepenuhnya kepada karuniaNya atas rezeki yang kita perolehi.

ir-sofian-akademi-jl-bekerja-dan-bersifat-qonaah

 

Sepertimana sabda Rasulullah s.a.w.:

 

“Sesungguhnya Allah Yang Maha Luas KaruniaNya lagi Maha Tinggi, akan menguji setiap hambaNya dengan rezeki yang telah Ia berikan kepadanya. Barang siapa yang redha dengan pembagian Allah s.w.t. maka Allah akan memberkahi dan melapangkan rezeki tersebut untuknya. Dan barang siapa yang tidak redha (tidak puas), nescaya rezekinya tidak akan diberkahi” (Hadith Riwayat Ahmad)

 

Oleh itu, jika kita meletakkan sifat qona’ah semasa mencari rezeki, Allah akan memberkahi rezeki yang kita perolehi.

 

Selain mendapat rezeki yang berkah, Allah juga meredhai apa yang kita lakukan. Bukankah mendapatkan keredhaan Allah itu penting?

ir-sofian-akademi-jl-bekerja-dan-berusaha-dengan-cara-yang-halal

 

Dan beruntunglah kita kerana agama kita iaitu agama Islam selalu mengajarkan kepada umatnya agar sentiasa menjaga kehormatan agama dan diri dalam setiap usaha yang kita lakukan dalam mencari rezeki.  Sehinggakan seorang muslim sejati itu tidak akan menempuh jalan-jalan yang lain melainkan yang halal baginya dan agamanya.

Dapatkan Ebook 'Knowledge Trading' Sekarang!

You have successfully subscribed to the newsletter

There was an error while trying to send your request. Please try again.

Ir Sofian will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.