Semalam ada dengar berita berkenaan nilai rumah yang tidak terjual. Sebahagian besarnya adalah jenis kategori rumah mampu milik yang berharga bawah RM250,000. Jumlah keseluruhan rumah yang tidak terjual ni mencecah RM22.5 bilion tau (Sumber Berita Harian).. Bagi saya ia satu angka yang sangat besar.

Dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin, berkata unit kediaman itu akan cuba dijual menerusi ekspo pemilikan kediaman seperti yang pernah dianjurkan pada tahun 1998/1999 dahulu. Ekspo ini dijangka akan diadakan Januari depan. Apa pun mereka nak tunggu lepas Bajet 2019 diumumkan.

Mereka juga dah berbincang dengan Bank Negara dan pelabur perumahan untuk sediakan skim pembiayaan bagi mmebolehkan pemohon mendapat kelonggaran pinjaman. Sebab kebanyakan rumah ni tak dapat dijual pun atas faktor pembeli gagal dapatkan pinjaman dari bank atau institusi kewangan.

Kalau korang perasan, situasi yang kita alami sekarang ni lebih kurang sama dengan situasai masa tahun 1998 iaitu ketika krisis ekonomi dunia berlaku. Kan saya dah banyak kali sebut pasal krisis ekonomi dunia ni sejak dari tahun 2016 lagi. Ramai rakyat Malaysia khususnya kaum bumiputera yang mempunyai purata pendapatan  bulanan RM2,160 bandar dan RM1,400 luar bandar. 

Tapi dengan keadaan taraf ekonomi sekarang dan harga barang yang semakin mahal juga menyebabkan ramai antara mereka ini sentiasa mengalami kebocoran wang setiap bulan. Dan akhirnya terpaksa untuk melakukan lebih dari satu pekerjaan hanya untuk mendapatkan kewangan yang lebih baik..

Belum cerita lagi tentang mereka yang tiada pekerjaan disebabkan perniagaan yang tidak berkembang. Dan banyak syarikat-syarikat juga yang membuang pekerja hanya untuk cut cost dan sustain kan syarikat mereka untuk kekal teguh dalam keadaan ekonomi sekarang ini.

Seperti isu MMC Gamuda yang dikatakan terpaksa membuang pekerja seramai 20,000 orang jika kerajaan menamatkan kontrak bawah tanah Transit Aliran Massa 2 (MRT2) yang 60% nya adalah Bumiputera. Dan sudahkah korang sedar akan isu ini?

Sebenarnya isu ini bukanlah isu Malaysia sahaja. Negara-negara lain juga turut mengalami situasi yang sama yang terjejas disebabkan krisis ekonomi dunia. Korang tengok aje pada market Dow yang melambangkan keadaan ekomoni USD @ Amerika sendiri. Mereka juga mengalami kejatuhan saat ini.

So, bagaimana korang nak hadapi situasi seperti ini??

Jika dulu saya pernah cakap yang waktu krisis ini lah ada banyak peluang untuk korang dapatkan rumah dengan harga 'cheap sale'. Tapi adakah korang mampu untuk miliki atau korang hanya mampu tengok? Waktu ni akan ada ramai yang rebut peluang untuk miliki segala hartanah dengan harga yang rendah. 

Sebab tu saya dan Team AJL bertungkus lumus untuk berikan education tentang trading gold dan mengajarkan bagaimana cara untuk korang buat duit sendiri. Yang mana jobless atau yang nak duit sampingan, korang boleh jadikan trader sebagai career baru tau. Sebab memang boleh buat duit.. 

Kalau korang betul-betul nak tahu macam mana, contact dengan AJL. Mereka akan bantu. Hanya ini sahaja jalan lain untuk korang buat duit sendiri dalam keadaan ekonomi yang tengah tidak stabil ni. 

Saya Nak DVD GTI!

Sebab dijangkakan krisis ekonomi dunia kali ini akan lebih teruk dari pada waktu tahun 2008 dulu. Sekarang ni pun dah banyak saham-saham syarikat Malaysia yang jatuh. Dan market gold juga dah mula tunjuk signal-signal nak meletop...

Sekiranya korang tak buat persediaan awal, macam mana korang nak hadapi situasi yang bakal berlaku nanti?? Sedangkan masa krisis ekonomi dunia yang lepas pun saya turut terkesan. Mungkin masa tu korang tak rasa lagi dan baru kali pertama nak rasai dan alami sendiri selepas meningkat dewasa.

Tapi percayalah, waktu tu nilai matawang akan menyusut dan korang akan asyik rasa wang yang ada tidak mencukupi. Itu belum kes ada yang kena buang kerja atau company nya terpaksa ditutup, kereta terpaksa ditarik, rumah terpaksa dilelong.

Memang itulah situasi yang berlaku ketika krisis ekonomi. Sekarang pun korang dah nampakkan?? jadi apa tindakan korang lepas ni?? Itu yang penentu masa depan korang tau.. Jangan cakap tak ada yang bagitahu pulak..

Please follow and like us:

Dapatkan Ebook 'Knowledge Trading' Sekarang!

You have successfully subscribed to the newsletter

There was an error while trying to send your request. Please try again.

Ir Sofian will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.