Assalamualaikum..

Hai semua.. Hari ini saya nak kongsikan berkenaan market Gold. Siapa di sini yang ada trade pada market gold? Tentu anda tahukan yang price untuk market gold telah sampai kembali pada harga pada tahun 2013 satu ketika dahulu.

Cuba lihat pada garis vertical yang saya letakkan berhampiran dengan harga gold sekarang.

Siapa yang masih ingat lagi yang market gold telah mencanak naik sehingga cecah $1900 pada tahun 2019? Dan setelah itu price gold mula buat penurunan dan hanya bermain sekitang $1100 ke $1380.

Kalau anda lihat pada indicator kipas yang saya masukkan sekali dalam chart ini, ia membantu anda untuk melihat sama ada market dalam keadaan uptrend atau downtrend.

Jom cek satu persatu timeframe.

Weekly Chart – Uptrend

Daily Chart – Uptrend

4 Hours Chart – Uptrend

1 Hour Chart – Uptrend

So adakah market gold dalam keadaan uptrend?

Ya.. Tapi, anda perlu faham, di dalam uptrend akan ada retracement. Saya jangkakan market gold akan retrace semula ke price $1400 untuk ambil nafas untuk mendaki semula. Sebab pada time frame besar telah menunjukkan tanda market gold uptrend. Cuma untuk market kecil akan ada downtrend.

Bagi yang nak beli emas fizikal, waktu sekarang ni tak berapa nak sesuai untuk anda beli emas fizikal sebab harga emas semakin naik dari bulan Mac lagi. Kenaikan yang agak banyak juga. Saya terperasan bila saya cek balik harga emas untuk 100g pada Mac dan kini cecah hingga RM3000 bezanya.

Best kan bila kita follow perjalanan gold ni. So sekarang ni kita tunggu dan lihat apa lagi yang akan berlaku pada market gold akan datang okay..

Dapatkan Ebook

'Knowledge Trading Version 2' Sekarang!

You have successfully subscribed to the newsletter

There was an error while trying to send your request. Please try again.

Ir Sofian will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.