Assalamualaikum wmt wbk.

Saya nak kongsikan satu cerita tentang persepsi trading yang salah. Nak dijadikan cerita, ketika saya pergi ke kedai gajet nak cari barang, ada seorang hamba Allah ni yang kenal saya dan tanyakan tentang trading. Sembang punya sembang sambil saya cari barang, dia ada cakap lah yang artis sekarang ni pun dah ramai yang trade termasuklah nama artis yang ada viral itu hari dengan sorang ustaz famous tu.

Settle urusan dikedai, saya pun balik. Masa scroll hp, tetiba keluar video orang yang dikatakan oleh hamba Allah tersebut, lelaki yang pernah viral sampai tak nak baik Malaysia tu. Rupa-rupanya video lagu dia tengah trending. Saya pun buka dan dengarlah. Agak suprise jugak sebab ada unsur trading dalam lagu tu siap ada gambar chart pasaran lagi.

Pada saya trading ni satu pekerjaan. Ianya adalah satu pekerjaan yang nyaman , harmoni dan baik. Tapi bila melihat video lagu tersebut, saya dapat faham terdapat satu persepsi yang trading ni benda yang mudah untuk dapatkan duit, duitnya berkepuk-kepuk, ala-ala gangster pun ada, siap ada pompuan gitu. Ini yang salah!!

Trading ni adalah satu pekerjaan. Pekerjaan professional, sama macam saya jadi engineer, atau orang lain yang jadi doktor, akauntan, artis, guru dan lain2. Ia perlukan ILMU. Ia bukan boleh dipelajari dalam tempoh masuk kelas 3 hari 3 malam lepas tu berkepuk2 duit masuk.

Bila ada persepsi sebegini, itu yang menyebabkan jatuhnya hukum haram dalam trading. Lebih lagi masuk position dengan lot size yang besar gajah dengan harapan, “kalau ada rezeki, duit tu akan menjadi, untung sabut timbul, untung batu tenggelam”. Lastnya yang untung broker. Jangan jadikan trading ini seperti dunia perjudian.

Sebelum tinggalkan brother yang saya jumpa di kedai tadi, saya pesan pada dia, “bro kalau nak success dalam trading ni korang jaga lot size aje. Jangan hentak lot tinggi. Kalau dah 3 tahun bro trade, tapi banyak rugi, cek balik. Kalau modal $100, untung $100 dalam 1 transaction, Itu tandanya bro berjudi. Ianya tidak akan jadi bro.”

Lama kelamaan, badan akan penat, duit pun akan keluar ajer. Lastnya giveup. Tinggalkan trading. Salahkan trading. Serik. Black list trading. Walhal bukan salah trading ni. Yang salah adalah persepsi manusia itu sendiri yang tamak dan gelojoh. Nak jadi kan duit yang ciput jadi juta dalam 1 malam.

Saya cakap ni berdasarkan pengalaman! Bila saya lihat trader dan fund manager yang betul2 buat duit dalam trading. Mereka jaga RISK mereka. Money management (MM) mereka power tahap gaban. Duit juta dalam account, tapi trade dapat ribu ribu aje. Kalau kita % percentage tak sampai 1 % pun.

Ini bekalan minda yang saya bawak balik dari Itali pada tahun 2017 dulu. Betul2 saya tanam dalam minda saya. Ye laaa pergi belajar jauh-jauh. Mahal pulak tu. Kalau balik ke tanah air Tapi mind set tak berubah, sia-sia aje lah kan!!!

Itu ilmu yang paling mahal saya bawa balik dari Itali, dan ianya saya terapkan dalam develop robot. Tapi hasilnya …. Memang best !!! 😀😀 Untung nampak sikit, Tapi tak payah depo duit lagi. Tak macam brother yang mengadu pada saya di kedai gajet tu. Dah 3 tahun trade, tapi lebih banyak depo dari withdraw profit. Korang nak yang mana?

Kalau korang tak nak dengar pesanan saya tak apa. Tapi, Warren Buffett pun pernah berpesan, ada 2 undang-undang nak success dalam investment:

1) Undang-undang yang pertama adalah jaga MODAL

2) Undang-undang yang kedeua adalah jangan lupa undang-undang yang pertama.

Apa macam? Tak percaya lagi saya cakap? Tak apa! Sampai 1 masa nanti, korang akan setuju dengan apa yang saya dan Warren Buffett sampaikan.

#irsofian

p/s: posting asal di telegram irsofian.com

Dapatkan Ebook

'Knowledge Trading Version 2' Sekarang!

You have successfully subscribed to the newsletter

There was an error while trying to send your request. Please try again.

Ir Sofian will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.